(יג) חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ שִׁבְעַת יָמִים בְּאָסְפְּךָ מִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ. (יד) וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ. (טו) שִׁבְעַת יָמִים תָּחֹג לַה' אֱלֹקֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' כִּי יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ בְּכֹל תְּבוּאָתְךָ וּבְכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ.
13 Celebrate the Festival of Tabernacles for seven days after you have gathered the produce of your threshing floor and your winepress. 14 Be joyful at your festival—you, your sons and daughters, your male and female servants, and the Levites, the foreigners, the fatherless and the widows who live in your towns.
15 For seven days celebrate the festival to the Lord your God at the place the Lord will choose. For the Lord your God will bless you in all your harvest and in all the work of your hands, and your joy will be complete.
(יח) כֵּיצַד. הַקְּטַנִּים נוֹתֵן לָהֶם קְלָיוֹת וֶאֱגוֹזִים וּמִגְדָּנוֹת. וְהַנָּשִׁים קוֹנֶה לָהֶן בְּגָדִים וְתַכְשִׁיטִין נָאִים כְּפִי מָמוֹנוֹ. וְהָאֲנָשִׁים אוֹכְלִין בָּשָׂר וְשׁוֹתִין יַיִן שֶׁאֵין שִׂמְחָה אֶלָּא בְּבָשָׂר וְאֵין שִׂמְחָה אֶלָּא בְּיַיִן. וּכְשֶׁהוּא אוֹכֵל וְשׁוֹתֶה חַיָּב לְהַאֲכִיל לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה עִם שְׁאָר הָעֲנִיִּים הָאֻמְלָלִים.
אֲבָל מִי שֶׁנּוֹעֵל דַּלְתוֹת חֲצֵרוֹ וְאוֹכֵל וְשׁוֹתֶה הוּא וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ וְאֵינוֹ מַאֲכִיל וּמַשְׁקֶה לַעֲנִיִּים וּלְמָרֵי נֶפֶשׁ אֵין זוֹ שִׂמְחַת מִצְוָה אֶלָּא שִׂמְחַת כְּרֵסוֹ. וְעַל אֵלּוּ נֶאֱמַר (הושע ט-ד) "זִבְחֵיהֶם כְּלֶחֶם אוֹנִים לָהֶם כָּל אֹכְלָיו יִטַּמָּאוּ כִּי לַחְמָם לְנַפְשָׁם". וְשִׂמְחָה כָּזוֹ קָלוֹן הִיא לָהֶם שֶׁנֶּאֱמַר (מלאכי ב-ג) "וְזֵרִיתִי פֶרֶשׁ עַל פְּנֵיכֶם פֶּרֶשׁ חַגֵּיכֶם":
(18) How [does one make everyone happy appropriately]? Give the children nuts and candy, and buy the women as much nice clothing and jewelry as he can afford. And the men eat meat and drink wine since there is no happiness without meat and wine. And when [the head of household] eats and drinks, he is obligated to feed strangers, orphans and widows as well as all other poor people.
However, if he locks his doors and eats and drinks with his family and does not feed the poor and others going through hard times, this is not the joy which was commanded, but [merely] satisfying his stomach. About such people, it is said "There sacrifices are like the bread of mourners, all who eat it will be contaminated for their bread is for their own appetites." Such parties are disgraceful to those who participate in them as it says "I will spread dung on your faces, the dung of your festival [sacrificial meals]"
תלמוד בבלי מסכת סוכה דף כז עמוד ב
וחכמים אומרים: אף על פי שאמרו אין אדם יוצא ידי חובתו ביום טוב הראשון בלולבו של חבירו, אבל יוצא ידי חובתו בסוכתו של חבירו, דכתיב +ויקרא כג+ כל האזרח בישראל ישבו בסכת - מלמד שכל ישראל ראוים לישב בסוכה אחת.
Sukkah 27b
The sages say “even though a person cannot exempt himself from his obligation of the four species on the first day of sukkot with a borrowed lulav and etrog, he may exempt himself from his obligation of sitting in a sukkah by using his friend’s sukkah. The basis for this is the verse that says “every citizen of Israel shall sit in sukkot”. This teaches us that all of Israel are fit to sit in one sukkah.
Rabbi Pinchas of Koretz and his sukkah
מנהג האושפיזין, הרב יונה גולן
המקור מהזוהר(זוהר פרשת אמור רע"ז)...תרגום: רב המנונא סבא כשנכנס לסוכה היה שמח ועומד על פתח הסוכה מבפנים ואמר נזמן את האורחים, וערך שולחן ועמד על רגליו ומברך לישב בסוכה, ואמר "בסוכות תשבו שבעת ימים". שבו אורחים העליונים, שבו, שבו אורחי האמונה שבו והרים ידיו ושמח ואמר אשרי חלקנו אשרי חלקם של ישראל שכתוב, "כי חלק ה' עמו" וגו' והיה יושב. ועוד כתוב(זוהר פרשת אמור רע"ו)...בוא וראה בשעה שאדם יושב במדור זה בסוכה שבוא צל האמונה, השכינה פורשת כנפיה עליו מלמעלה ואברהם וחמשה צדיקים אחרים עודים משכנם עמו...(זוהר פרשת אמור רפ"ט)ישראל כשיוצאים מבתיהם ונכנסים לסוכה לשמו של הקב"ה זוכים שם ומקבלים פני השכינה וכל שבעת הרועים הנאמנים יורדים מגן עדן ובאים לסוכה ונעשים להם אושפיזין.
Custom of Ushpizen, Rav Yonah Golan
The custom comes from the Zohar (Parshat Emor)...: When Rav Hamnunah walked into the Sukkah and was happy, and would stand at the entrance and say “invite the guests”, and he would set the table and stand by it and make the blessing “leshev basukkah”. and say the verse “one shall dwell in the sukkah for seven days”, sit guests from on high, sit. He would raise his hands and say “praise is our lot, praise is the lot of Israel”...It is also written...when a person sits in the sukkah, the shechina opens her wings above it, and Abraham and five tzadikim gather...when Israel goes out of their homes to the sukkah in the name of God they receive the shechinah, and the 7 tzadikim come down from Gan Eden and join as guests.
בענף יוסף (המפרש בסידור אוצר התפילות) כתב וז"ל כל ירא שמים יראה שיהיה לו עני בכל יום ויום על שלחנו ויראה בעיניו כאילו הוא מהאבות הנ"ל שזימן אצלו ביומו ויתן לו מנה יפה. ובספר מועד לכל חי להדר"ח פלאג"י זצ"ל (ע"מ רנ"ו שע"ק י) עורר והוסיף דמאיך גיסא אם נמנע מלזמן עני אחר לדלחנו גדול עוונו מנשוא ומקללין אותו השבעה אושפיזין עילאין קדושין, ואם אין לו, שישלח להם תבשיל ויאמר בעת הנתינה זה חלק מסעודתינו יהיה חלק האושפיזין שיבואו לסוכתנו.
Custom of Ushpizen, Rav Yonah Golan
In Anaf Yosef it is written, anyone who is God fearing, will make sure to have a poor person each day at his table, and see him as if he is one of the forefathers that is invited on these days, and he should be given a nice meal. In the book Moed Le’kol Chai, he adds that one that does not invite a poor person is cursed by the fathers in heaven. And if there is not a poor person to invite in, he should send to them food, and while preparing say that this is for the guests that would come to the sukkah.
...When a person eats, drinks, and celebrates on a festival, he should not let himself become overly drawn to drinking wine, mirth, and levity, saying "whoever indulges in these activities more is increasing his observance of the mitzvah of rejoicing." For drunkenness, profuse mirth, and levity are not rejoicing; they are frivolity and foolishness.
And we were not commanded to indulge in frivolity or foolishness, but rather in rejoicing that involves the service of the Creator of all existence. Thus [Deuteronomy 28:47] states, "Because you did not serve the Eternal, your God, with happiness and a glad heart, and with an abundance of prosperity." This teaches us that service [of God] involves joy. And it is impossible to truly serve God while in the midst of levity, frivolity, or drunkenness.