תניא ר' אליעזר אומר כשם שאין אדם יוצא ידי חובתו ביום טוב הראשון של חג בלולבו של חבירו דכתיב (ויקרא כג, מ) ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר כפות תמרים משלכם כך אין אדם יוצא ידי חובתו בסוכתו של חבירו דכתיב חג הסוכות תעשה לך שבעת ימים משלך וחכמים אומרים אע"פ שאמרו אין אדם יוצא ידי חובתו ביום טוב הראשון בלולבו של חבירו אבל יוצא ידי חובתו בסוכתו של חבירו דכתיב (ויקרא כג, מב) כל האזרח בישראל ישבו בסוכות מלמד שכל ישראל ראוים לישב בסוכה אחת
- What can we learn from the idea that the Sukkah should be open to everyone, and the four species need to be individually owned, at least on the first day?
למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים” – רבי אליעזר אומר: “סוכות ממש היו.” רבי עקיבא אומר: “בסוכות ענני כבוד היו.
Sifra 17:11
In order that future generations may know that I made the Israelite people live in sukkot (Lev 23:43). R. Eliezer says: “They were real sukkot.” R Akiba says: “They were the clouds of glory.”
The walls: Somewhat surprisingly, a sukka requires only a minimum of two walls, plus the beginning of the third. It would be hard to call such a structure a house. The minimum size is 7 tefachim square - about 65 cm. (26 inches) on each side. This is sufficient for most of one's body and a small platform to eat from. The minimum height is 10 tefachim (95 cm. - 40 inches), which is enough to sit on the floor (but please do not stand up).
(יב) יָכוֹל לַעֲשׂוֹת מֵחֲבֵרוֹ דֹּפֶן לַסֻכָּה, לְהַכְשִׁירָהּ; וַאֲפִלּוּ בְּיוֹם טוֹב, וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יֵדַע אוֹתוֹ שֶׁהָעֳמַד שָׁם שֶׁבִּשְׁבִיל מְחִצָּה הָעֳמַד שָׁם; אֲבָל בַּחֹל, אֲפִלּוּ אִם הוּא יוֹדֵעַ, שַׁפִּיר דָּמִי. הַגָּה: וַאֲפִלּוּ בְּיוֹם טוֹב אֵינוֹ אָסוּר אֶלָּא בְּאוֹתָן ג' דְּפָנוֹת הַמַּתִּירִים הַסֻּכָּה; אֲבָל בְּדֹפֶן רְבִיעִית, שָׁרֵי (הַשָּׂגַת הָרַאֲבָ''ד וְהַמַּגִּיד פ''ד דְּסֻכָּה) וְעַיֵּן לְעֵיל סִימָן שס''ב (סָעִיף ה').
One can use a friend to be a wall of the sukkah and it will be a kosher sukkah. Even on Yom Tov, so long as that person that is standing there doesn't know they are standing there as a sukkah wall (which would violate the prohibition of building on festivals). On the intermediate days, one can know they are the wall, and it is fine. [Haga/Isserles: But if the friend is the fourth wall, it is fine even during the festival]
R. Aaron Alexander:
Pretty much anything can be used as a wall.
Take a moment to imagine what this would feel like if ever employed. To have a person physically be the structure, the scaffolding, that is necessary for another to experience God's protective shade.
There's no way to read this halakhah without imagining a friend, or stranger--right next to you, looking at you--and holding up your roof.
And then consider that this is precisely how it is meant to be. And ought to be. And must be--for so much right now.