(יח) וְאָנֹכִ֗י הַסְתֵּ֨ר אַסְתִּ֤יר פָּנַי֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא
(18) And I will surely hide My face in that day...
Rabbi Nachman of Braslav - Likutey Moharan I #56:1 – 3 (1772-1810)
There are two concealments. When God is hidden in a single concealment, then it is very difficult to find God.
But when God is concealed in a concealment–within–a-concealment, in other words the concealment itself is concealed from him/her so that he/she is completely oblivious to the fact that God is hidden from him/her -- then it is entirely impossible to find God, since he/she is not at all aware that God is hidden there. This is analogous to "I will haster astir (thoroughly hide) (Deuteronomy 31:18) – that is, "I will conceal the concealment," so that they will be completely oblivious to the fact that God is hidden. As a result, one will certainly not be able to find God, since one is completely unaware of the need to look for God; A person is completely oblivious to the fact that God is hidden from him/her, because the concealment itself is concealed from one, as explained above.
Yet, in truth, even in all the concealments - even in a concealment-within-a-concealment – God is certainly enclothed there as well. Indeed, there is nothing that is without the life force of God, since without God's life force nothing would exist. Therefore, God is certainly enclothed in all words [devarim], all deeds, and all thoughts, as it were. And even if, Heaven forbid, a person transgresses, which is not in accordance with God's will, God's life force is certainly still there, albeit in a most hidden and contracted manner.[We] must uncover the concealment-within-a-concealment … And through knowledge/awareness [daat] he/she can know that even within concealment, God – that is, the Torah – is enclothed there as well. And once he/she knows that God is there even within the concealments, this itself causes the concealments to be uncovered and transformed into Torah… [* Can you recall an experience of a state of concealment that was transformed it into something sacred?]
It is written in the Holy Torah: God says to His children: 'I will conceal Myself (from the Jewish people) on that day.' (Devarim 31:18)
But the Rebbe [Rabbi Nachman] however explains: Even during a concealment within a concealment, Hashem, may God be blessed, is certainly there.
Even behind all the difficult things that come before you, I stand."
ר' נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר"ן, מהדורא קמא, סימן נו
ג] כי יש שני הסתרות. וכשהשם יתברך נסתר בהסתרה אחת, גם כן קשה מאד למצאו. אך אף על פי כן, כשהוא נסתר בהסתרה אחת, אפשר ליגע ולחתור עד שימצא אותו יתברך, מאחר שיודע שהשם יתברך נסתר ממנו. אבל, כשהשם יתברך נסתר בהסתרה תוך הסתרה, דהיינו שההסתרה בעצמה נסתרת ממנו, דהיינו שאינו יודע כלל שהשם יתברך נסתר ממנו – אזי אי אפשר כלל למצא אותו, מאחר שאינו יודע כלל מהשם יתברך. וזה בחינת: 'ואנכי הסתר אסתיר' (דברים ל"א), דהיינו שאסתיר ההסתרה, שלא ידעו כלל שהשם יתברך נסתר. ואזי בודאי אינו יכול למצא אותו יתברך, מאחר שאינו יודע כלל שצריך לבקש אותו יתברך, כי אינו יודע כלל שהשם יתברך נסתר ממנו, כי ההסתרה בעצמה נסתרת כנ"ל.דברו על הפִׁ סקה הזו בשפה של החיים שלכם]אבל באמת, אפילו בכל ההסתרות, ואפילו בההסתרה שבתוך הסתרה, בודאי גם שם מלובש השם יתברך. כי בודאי אין שום דבר שלא יהיה בו חיות השם יתברך, כי בלעדי חיותו לא היה לו קיום כלל. ועל כן בודאי בכל הדברים, ובכל המעשים, ובכל המחשבות, מלובש שם השם יתברך כביכול. ואפילו אם, חס ושלום, עושין דבר עברה, שהוא שלא כרצון השם יתברך, עם כל זה בודאי יש שם חיות השם יתברך, אך שהוא בהעלם ובצמצום גדול. והתורה היא החיות של כל דבר. נמצא שבכל הדברים, ובכל המחשבות, אפילו מחשבה דבור ומעשה של עברה, חס ושלום, יש שם גם כן התלבשות התורה, אך שהוא בהעלם ובצמצום גדול, בבחינת הסתרות. על כן צריך לגלות ההסתרות הנ"ל, ... ועל ידי זה הדעת, יוכל לידע שאפילו בתוך ההסתרה בעצמה, ואפילו בתוך ההסתרה שבתוך הסתרה, גם שם מלובש השם יתברך, דהיינו התורה. ומאחר שיודע שאפילו בתוך ההסתרות יש שם השם יתברך – מזה בעצמו נתגלין ההסתרות, ונעשה מהם
כתוב בתורה הקדושה
ואנכ הסתר אסתיר “
“פנ בום ההוא’
:אבל רב נחמן מסבר
ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה בוודאי גם שם נמצא השם יתברך
גם מאחורי הדברים הקשים העוברים עליך, אני עומד.
The song: Ve'afilu Be'hastara --
Katuv b’torah ha’kedoshah
“V’anochi has'ter est'ir
panai bayom ha'hu
Aval, Rabbi Nachman mas'bir:
"Veafilu behastarah shebetoch hahastarah bevadai gam sham nimtza Hashem yitbarach.
Gam meachorei hadvarim hakashim haovrim aleicha, ani oma"
https://youtu.be/jpA0kDHLQb8
Lyrics:
It is written in the holy Torah, "I will conceal, conceal myself on that day" But Rebbe Nachman explains: "Even during a concealment within a concealment, Adonai, may He be blessed, is certainly there.” (God says) even in the hardest of things/times that come to pass, I stand with you.