(ג) לא תצא אשה במחט הנקובה, ולא בטבעת שיש עליה חותם, ולא בכליאר, ולא בכובלת, ולא בצלוחית של פליטון. ואם יצתה, חיבת חטאת, דברי רבי מאיר. וחכמים פוטרין בכובלת ובצלוחית של פליטון.
(ד) לא יצא האיש לא בסיף, ולא בקשת, ולא בתריס, ולא באלה, ולא ברמח. ואם יצא, חיב חטאת. רבי אליעזר אומר: תכשיטין הן לו. וחכמים אומרים: אינן אלא לגנאי, שנאמר (ישעיה ב) וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות, לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה. בירית, טהורה, ויוצאין בה בשבת. כבלים טמאין, ואין יוצאין בהן בשבת.
(ה) יוצאה אשה בחוטי שער בין משלה בין משל חברתה בין משל בהמה, ובטוטפת, ובסנבוטין בזמן שהן תפורין, בכבול ובפאה נכרית לחצר, במוך שבאזנה, ובמוך שבסנדלה, ובמוך שהתקינה לנדתה, בפלפל, ובגרגיר מלח, ובכל דבר שתתן לתוך פיה, ובלבד שלא תתן לכתחלה בשבת. ואם נפל, לא תחזיר. שן תותבת ושן של זהב - רבי מתיר, וחכמים אוסרים.
(ו) יוצאין בסלע שעל הצינית, הבנות (קטנות) יוצאות בחוטין, ואפלו בקיסמין שבאזניהן. ערביות יוצאות רעולות, ומדיות פרופות, וכל אדם, אלא שדברו חכמים בהווה.
(3) A woman may not go out with a needle that has an eye, nor with a ring that has a seal, nor with a diadem; nor with a perfume pouch, nor with a balsam-flask. And if [a woman] has gone out [with any of these] she is liable for a Chattat, these are the words of Rabbi Meir; but the Sages exempt her [regarding] a perfume pouch and a balsam-flask.
(4) A man may not go out with a sword, nor with a bow, nor with a shield, nor with a round shield, nor with a spear. If he has gone out [with any of these] he is liable for a Chattat. Rabbi Eliezer says: They are ornaments for him. But the Sages say: They are nothing but an indignity, for it is said, "They shall beat their swords into plowshares, and their spears unto pruning-books; nation shall not lift up sword against nation, neither shall they learn war any more" (Isaiah 2:4). A garter is not subject to impurity and one may go out with it on Shabbat; foot-chains are subject to impurity, and one may not go out with them on Shabbat.
(5) A woman may go out with braids of hair whether of her own [hair], or of another woman, or of an animal. [She may go out] with a frontlet [on her forehead], or with bangles if they are sewn [to the cap]; with a cap [under the head-dress] or with a wig into the courtyard; with wool in her ears, or with wool in her shoe, or with wool she has arranged for her menstruation; or with a pepper, or with a grain [of] salt, or with whatever else she [is accustomed to] put in her mouth [to dispel bad breath] provided she does not first put it [into her mouth] on Shabbat. And if she drops it [out of her mouth] she may not replace it. [With regard to a] false tooth or a gold tooth, Rabbi allows [one to go out with it], but the Sages prohibit [it].
(6) A woman may go out with a Sela [a coin worth four Dinar] fastened on a corn [on her foot]; girls may go out with ribbons, and even with chips in their ears; Arabian women may go out in their veils, and Median women in their mantillas. So [indeed] may anyone, but the Sages speak of common custom.