(ב) מנין לספינה שהיא טהורה, שנאמר (משלי ל) דרך אניה בלב ים. מנין לערוגה שהיא ששה על ששה טפחים, שזורעין בתוכה חמשה זרעונין, ארבעה בארבע רוחות הערוגה ואחד באמצע, שנאמר (ישעיה סא) כי כארץ תוציא צמחה וכגנה זרועיה תצמיח - זרעה לא נאמר, אלא זרועיה.
(ג) מנין לפולטת שכבת זרע ביום השלישי שהיא טמאה, שנאמר (שמות יט) היו נכונים לשלשת ימים. מנין שמרחיצין את המילה ביום השלישי שחל להיות בשבת, שנאמר (בראשית לד) ויהי ביום השלישי בהיותם כאבים. מנין שקושרין לשון של זהורית בראש שעיר המשתלח, שנאמר (ישעיה א) אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו.
(ד) מנין לסיכה שהיא כשתיה ביום הכפורים, אף על פי שאין ראיה לדבר, זכר לדבר, שנאמר (תהלים קט) ותבא כמים בקרבו וכשמן בעצמותיו.
(ה) המוציא עצים - כדי לבשל ביצה קלה. תבלין - כדי לתבל ביצה קלה, ומצטרפין זה עם זה. קלפי אגוזים, קלפי רמונים, אסטיס ופואה - כדי לצבע בהן בגד קטן בסבכה. מי רגלים, נתר ובורית, קמוניא ואשלג - כדי לכבס בהן בגד קטן בסבכה. רבי יהודה אומר: כדי להעביר על הכתם.
(2) From where [do we know] that a ship is not subject to impurity [literally: is pure]? Because it states, "The way of a ship in the midst of the sea," (Mishlei 30:19). From where [do we know] that in a garden-bed that is six hand-breadths by six hand-breadths, one may sow five [different kinds of] seeds - four [kinds] on the four sides of the garden-bed, and one in the middle? Because it states, "For as the earth brings forth her growth and as the garden causes the things grown in it to blossom," (Yeshaya 61:11). The text does not say, "its seed" but "the things grown in it."
(3) From where [do we know] that a woman who expels semen on the third day [after coition] is impure? Because it states, "And be ready after three days," (Shemot 19:15). From where [do we know] that we bathe a circumcised [infant] on the third day [following the circumcision, even if it] falls on Shabbat? Because it states, "And it came to pass on the third day when they were in pain," (Bereishit 34:25). From where [do we know] that we tie a red thread on the head of the goat that is sent away [as part of the Yom Kippur ritual]? Because it states, "Though your sins be as scarlet they shall become white as snow," (Yeshaya 1:18).
(4) From where [do we know] that anointing [one's body] is [as forbidden] as drinking on Yom Kippur? Although there is no proof [to support] the matter, there is an allusion to the matter [for it is written], "Let it come into his innards like water, and like oil into his bones," (Tehilim 109:18).
(5) [One is liable if he carries out] sufficient wood to cook a light egg; sufficient spices to season a light egg; and [different types of spices can be] added together [to reach the minimum measurement]. Sufficient nut-shells, pomegranate peels, woad, and madder to dye a small garment like a cap. Sufficient urine, nitre, lye, Cimolian earth, or potash to cleanse a small garment like a cap. Rabbi Yehudah says: Enough to cover [a blood] stain.