Save "18 Shabbat 11/5-6 & 12/1-2
"
18 Shabbat 11/5-6 & 12/1-2

(ה) הזורק מן הים ליבשה ומן היבשה לים, ומן הים לספינה ומן הספינה לים, ומן הספינה לחברתה - פטור. ספינות קשורות זו בזו מטלטלין מזו לזו. אם אינן קשורות, אף על פי שמקפות, אין מטלטלין מזו לזו.

(ו) הזורק ונזכר לאחר שיצתה מידו, קלטה אחר , קלטה כלב , או שנשרפה - פטור. זרק לעשות חבורה, בין באדם בין בבהמה, ונזכר עד שלא נעשית חבורה - פטור. זה הכלל: כל חיבי חטאות אינן חיבין עד שתהא תחלתן וסופן שגגה. תחלתן שגגה וסופן זדון, תחלתן זדון וסופן שגגה - פטורין, עד שתהא תחלתן וסופן שגגה.

(5) [If] one throws [an object] from the sea to the shore, or from the shore to the sea; from the sea to the ship, or from the ship to the sea, or from one ship to another, he is exempt. [If] ships are tied together one may carry [objects] from one to the other; if they are not tied together one may not carry [objects] from one to the other, even though they are close together.

(6) [If] one throws [an object] and after it leaves his hand remembers [it is Shabbat], should that [object] be caught by another [person], or be caught by a dog, or catch on fire, he [the thrower] is exempt. [If] one throws [an object with the intention] to injure either a person or animal, and before it causes the injury he remembers [it is Shabbat] he is exempt. This the principle: Individuals are only liable chata'ot [offerings brought to expiate sin] if [both] the start and end [of their actions are committed] unintentionally. [If] the start [of an action is committed] unintentionally and the end intentionally, or [if] the start [is committed] intentionally and the end unintentionally they [the perpetrators] are exempt - unless the start and the end [were performed] unintentionally.

(א) הבונה כמה יבנה ויהא חיב, הבונה כל שהוא והמסתת, והמכה בפטיש ובמעצד, הקודח כל שהוא - חיב. זה הכלל: כל העושה מלאכה ומלאכתו מתקימת בשבת, חיב. רבן שמעון בן גמליאל אומר: אף המכה בקרנס על הסדן בשעת מלאכה - חיב, מפני שהוא כמתקן מלאכה.

(ב) החורש כל שהוא, המנכש והמקרסם והמזרד כל שהוא - חיב. המלקט עצים, אם לתקן - כל שהן, אם להסיק - כדי לבשל ביצה קלה. המלקט עשבים, אם לתקן - כל שהוא, אם לבהמה - כמלא פי הגדי.

(1) [If] one builds, how much must he build to be liable? [If] one builds the smallest quantity [he is liable]. [If] one chops stone, or strikes with a hammer, or uses an adze, or bores a hole - [if any of these are done] in the smallest quantity, he is liable. This is the principle: If one performs a Melakhah [a constructive activity forbidden on Shabbat and festivals] and that Melakhah endures on the Shabbat, he is liable. Rabbi Shimon ben Gamliel says: One is [likewise liable if] he strikes a hammer on an anvil because it is like he improves the tool.

(2) [If] one plows the smallest quantity, or weeds, or cuts [off dried branches], or trims [fresh branches] he is liable for the smallest quantity. [If] one gathers branches to improve [the tree], he is liable for the smallest quantity; [if one gathers branches] to burn [as fuel, he is liable if he gathers] sufficient [wood] to boil a light egg. [If] one gathers herbs to improve [the ground], he is liable for the smallest quantity; [if one gathers grasses] for an animal [he is liable if he gathers] sufficient [grasses] for a kid's mouthful.

We use cookies to give you the best experience possible on our site. Click OK to continue using Sefaria. Learn More.OKאנחנו משתמשים ב"עוגיות" כדי לתת למשתמשים את חוויית השימוש הטובה ביותר.קראו עוד בנושאלחצו כאן לאישור