(ג) הכותב שתי אותיות, בין בימינו בין בשמאלו, בין משם אחד בין משני שמות, בין משני סממניות, בכל לשון - חיב. אמר רבי יוסי: לא חיבו שתי אותיות אלא משום רושם, שכך היו כותבין על קרשי המשכן, לידע איזהו בן זוגו. אמר רבי: מצינו שם קטן משם גדול, שם משמעון ושמואל, נח מנחור, דן מדניאל, גד מגדיאל.
(ד) הכותב שתי אותיות בהעלם אחד - חיב. כתב בדיו, בסם, בסקרא, בקומוס ובקנקנתום, ובכל דבר שהוא רושם, על שני כתלי זויות, ועל שני לוחי פנקס, והן נהגין זה עם זה - חיב. הכותב על בשרו, חיב. המסרט על בשרו - רבי אליעזר מחיב חטאת, ורבי יהושע פוטר.
(ה) כתב במשקין, במי פרות, באבק דרכים, באבק הסופרים, ובכל דבר שאינו מתקים - פטור. לאחר ידו, ברגלו, בפיו ובמרפקו, כתב אות אחת סמוך לכתב, כתב על גבי כתב, נתכון לכתב חית וכתב שני זינין, אחד בארץ ואחד בקורה, כתב על שני כתלי הבית, על שני דפי פנקס ואין נהגין זה עם זה, פטור. כתב אות אחת נוטריקון - רבי יהושע בן בתירא מחיב, וחכמים פוטרין.
(ו) הכותב שתי אותיות בשני העלמות, אחת שחרית ואחת בין הערבים - רבן גמליאל מחיב, וחכמים פוטרין.
(3) [If] one writes two letters he is liable, regardless [if he does so] with his right hand or with his left hand, or whether [he writes] the same letter [twice] or two [different] letters, or [if he writes with] different inks. One is liable [for writing] in any language. Rabbi Yose says: They only forbade writing two letters because [they serve] as a sign, for they used to write on the Tabernacle boards to know which board went next to which. Rabbi says: We find short names [which are subsumed within] large names, like Shem within Shimon or Shemuel; Noach within Nachor; Dan within Daniel; Gad within Gadiel.
(4) [If] one writes two letters under one spell of unawareness, he is liable. He is liable if he writes in ink, or Sikra [an orange earth], or resin, or Kankantom [a copper based paint], or any substance that leaves a mark. [If one writes] on two [adjacent] walls [that form a] corner, or on two leaves of a tablet so that the [letters match up and] are read together, he is liable. [If] one writes on his flesh, he is liable. [If] one scratches [letters] on his flesh, Rabbi Eliezer deems him liable for a Chattat [an offering brought to expiate sin], but Rabbi Yehoshua exempts him.
(5) [If] one writes with a liquid, or with fruit juice, or in the dust of the road, or scribes' dust, or with any substance which does not endure, he is exempt. [If one writes] with the back of his hand [with one's hand turned over], or with his foot, or with his mouth, or with his elbow, he is exempt. [If] one writes one letter next to [existing] writing, or writes on top of writing, or [if] he intended to write [the letter] Chet, but wrote two Zayinin, [or wrote] one [letter] on the ground and one on the board [ceiling], or wrote on two [non-adjacent] walls of the house, or on two leaves of a tablet such that the [letters do not match up and] are not read together, he is exempt. [If] one writes a letter as an abbreviation, Rabbi Yehoshua ben Beteira deems him liable, but the Sages exempt him.
(6) [If] one writes two letters under two [separate] spells of unawareness, one in the morning and one in the evening, Rabban Gamaliel deems him liable, but the Sages exempt him.