25 Shabbat 16/7-8 & 17/1-2

(ז) כופין קערה על גבי הנר בשביל שלא תאחז בקורה, ועל צואה של קטן, ועל עקרב שלא תשך. אמר רבי יהודה: מעשה בא לפני רבן יוחנן בן זכאי בערב, ואמר: חוששני לו מחטאת.

(ח) נכרי שהדליק את הנר, משתמש לאורו ישראל, ואם בשביל ישראל - אסור. מלא מים להשקות בהמתו, משקה אחריו ישראל, ואם בשביל ישראל - אסור. עשה גוי כבש לירד בו, יורד אחריו ישראל, ואם בשביל ישראל - אסור. מעשה ברבן גמליאל וזקנים, שהיו באין בספינה, ועשה גוי כבש לירד בו, וירדו בו רבן גמליאל וזקנים.

(7) One may overturn a bowl over a candle to prevent the beam [of the ceiling] from catching on fire. And [one may overturn a bowl] over the excrement of a child, or over a scorpion so it does not bite. Rabbi Yehudah said: A case came before Rabban Yochanan ben Zakkai at Arav [a place name] and he said: I suspect he might be liable for a Chattat [an offering brought to expiate sin].

(8) [If on Shabbat] a gentile lights a candle a Jew may use its light; but if [he lit it] on behalf of the Jew it is prohibited [to use it]. [If a gentile] filled [a vessel with] water to give to his cattle to drink a Jew may give his cattle to drink after him [from that vessel]; but if [the gentile filled the water] on behalf of the Jew it is prohibited [to use it]. [If] a gentile makes a ramp to descend [from a ship], a Jew may descend [thereon] after him; but if [the gentile made it] on behalf of the Jew it is prohibited [to use it]. It once happened that Rabban Gamliel and the Elders were arriving on a ship and a gentile made a ramp to descend [from the ship] whereupon Rabban Gamliel and the Elders descended using it.

(א) כל הכלים נטלין בשבת ודלתותיהן עמהן, אף על פי שנתפרקו בשבת, שאינן דומין לדלתות הבית, לפי שאינן מן המוכן.

(ב) נוטל אדם קרנס לפצע בו את האגוזים, וקרדם לחתך את הדבלה, מגרה לגרר בה את הגבינה, מגרפה לגרף בה את הגרוגרות, את הרחת ואת המזלג לתת עליו לקטן, את הכוש ואת הכרכר, לתחב בו, מחט של יד לטל בה את הקוץ, ושל סקאים לפתח בה את הדלת.

(1) All items may be moved on Shabbat together with their doors, even if they [the doors] have become detached on Shabbat; for such doors are not like house doors which are not prepared [meant to be moved].

(2) One may take a hammer to crack nuts, or a hatchet to chop a cake of dried figs, or a saw to cut cheese, or a spade to sweep up dried figs, or a winnowing shovel or a pitchfork to serve [food] to a child, or a spindle or a weaving shuttle to pierce with it, or a sewing-needle to remove a splinter, or a sack-maker's needle to open the door with it.