(ז) פקק החלון - רבי אליעזר אומר: בזמן שהוא קשור ותלוי, פוקקין בו, ואם לאו, אין פוקקין בו. וחכמים אומרים: בין כך ובין כך, פוקקין בו.
(ח) כל כסויי הכלים שיש להם בית אחיזה, נטלים בשבת. אמר רבי יוסי: במה דברים אמורים, בכסויי הקרקעות, אבל בכסויי הכלים, בין כך ובין כך נטלים בשבת.
(7) Rabbi Eliezer says: One may block [a window] with a window shutter if it is fastened and hanging; if it is not one may not [block the window with it]. But the Sages say: One may block [the window] with it in either case.
(8) Any lids of vessels that have handles may be moved on Shabbat. Rabbi Yose says: When does this apply? To the lids of ground [vessels like cisterns]; but the lids of [movable] vessels may be moved on Shabbat whether or not [they have handles].
(א) מפנין אפלו ארבע וחמש קפות של תבן ושל תבואה, מפני האורחים ומפני בטול בית המדרש, אבל לא את האוצר. מפנין תרומה טהורה, ודמאי, ומעשר ראשון שנטלה תרומתו, ומעשר שני והקדש שנפדו, והתרמוס היבש, מפני שהוא מאכל לעניים. אבל לא את הטבל, ולא מעשר ראשון שלא נטלה תרומתו, ולא את מעשר שני והקדש שלא נפדו, ולא את הלוף, ולא את החרדל. רבן שמעון בן גמליאל מתיר בלוף, מפני שהוא מאכל עורבין.
(ב) חבילי קש וחבילי עצים וחבילי זרדים, אם התקינן למאכל בהמה, מטלטלין אותן, ואם לאו, אין מטלטלין אותן. כופין את הסל לפני האפרוחים כדי שיעלו וירדו. תרנגלת שברחה, דוחין אותה עד שתכנס. מדדין עגלין וסיחין ברשות הרבים. אשה מדדה את בנה. אמר רבי יהודה: אימתי, בזמן שהוא נוטל אחת ומניח אחת, אבל אם היה גורר - אסור.
(1) One may move even four or five baskets of straw or of grain [to make room] for guests, or to [avoid] neglect of the Beit HaMidrash [a facility devoted to the study and teaching of Torah]; but [one may] not [move] the entire storehouse. One may remove pure Terumah [a portion of a crop given to a kohen which becomes holy upon separation and may only be consumed by kohanim and their households], and Demai [produce from which it is uncertain whether tithes have been taken], and Ma'aser Rishon [the first tithe of produce which must be given to the Levi] from which Terumat Ma'aser [a tenth of the tithe given to the Levite (the first tithe) which must in turn be given to a Kohen and which becomes holy upon separation and can only be consumed by Kohanim and their households] has been taken, and Ma'aser Sheni [the second tithe of produce which must be taken to Jerusalem and consumed there] and Hekdesh [property, living or inanimate, devoted by its owner for sacred purposes by which action he ceases to be its owner] which have been redeemed, and dried lupines - since these are food for the poor. But [one may not move] move Tevel [produce from which tithes and priestly gifts have not yet been taken], nor Ma'aser Rishon from which the Terumat Ma'aser has not been taken; nor Ma'aser Sheni or Hekdesh which have not been redeemed; nor arum [a plant], nor mustard. Rabbi Shimon ben Gamliel permits arum [to be moved] since it is food for [pet] ravens.
(2) One may move bundles of straw, and bundles of wood, and bundles of fresh branches, if he has set them aside as cattle fodder; and he may not [move them] if [he has] not [set them aside]. One may overturn a basket in front of chicks to allow them to climb up and down. One may push a runaway chicken until it enters [its pen]. One may pull calves and foals in the public domain. A woman may pull her child along. Rabbi Yehudah says: When [may she do that]? When he [the child] lifts up one [foot] and sets [the other] one down; but if he trails [his feet] it is prohibited.