35 Shabbat 24/3-5 & Eiruvin 1/1

(ג) אין אובסין את הגמל, ולא דורסין, אבל מלעיטין. ואין ממרים את העגלים, אבל מלעיטין. ומהלקטין לתרנגולין, ונותנין מים למרסן, אבל לא גובלים. ואין נותנין מים לפני דבורים ולפני יונים שבשובך, אבל נותנין לפני אוזים ותרנגולים ולפני יוני הרדסיות.

(ד) מחתכין את הדלועין לפני הבהמה, ואת הנבלה לפני הכלבים. רבי יהודה אומר: אם לא היתה נבלה מערב שבת - אסורה, לפי שאינה מן המוכן.


​(ה)
מפירין נדרים בשבת, ונשאלין לדברים שהן לצרך השבת. פוקקין את המאור, ומודדין את המטלית ואת המקוה. ומעשה בימי אביו של רבי צדוק ובימי אבא שאול בן בטנית, שפקקו את המאור בטפיח וקשרו את המקדה בגמי, לידע אם יש בגיגית פותח טפח אם לאו. ומדבריהן למדנו, שפוקקין ומודדין וקושרין בשבת.

(3) One may not stuff a camel or force feed it, but one may put food into its mouth. One may not stuff calves, but one may put food into their mouths. One may put food into the mouths of chickens, and one may pour water into their bran, but may not knead it. And one may not put water before bees or before pigeons in a dovecote, but one may put [food] before geese and chickens and before Herodian doves.

(4) One may cut up pumpkins before animals and a carcass before a dog. Rabbi Yehudah says: If it was not a carcass on Shabbat eve [Friday, the animal had not yet died] it is forbidden [to cut it up] because it had not been prepared.

(5) One may annul vows on Shabbat, and may consult [a sage] regarding vows related to Shabbat needs. One may stop up a window, and one may measure a strip and a ritual bath‎. It once happened in the days of Rabbi Zadok's father and in the days of Abba Shaul ben Batnit, that they stopped up a window with a pitcher and tied a fire pot with reed grass to ascertain whether or not there was an opening of a square hand-breadth in the barrel. And from their words we learn that [in some circumstances] one may stop up, and one may measure, and one may tie on Shabbat.

(א) מבוי שהוא גבוה למעלה מעשרים אמה, ימעט. רבי יהודה אומר: אינו צריך. והרחב מעשר אמות, ימעט. ואם יש לו צורת הפתח, אף על פי שהוא רחב מעשר אמות, אין צריך למעט.

(1) If a mavoy [an alleyway onto which courtyards open] - that [has an entrance with an opening that] is higher than twenty amot [a specific unit of length], one must lower [it in order to separate the mavoy from the public domain]. Rabbi Yehuda says it is not necessary. And if it is wider than ten amot, one must narrow [it in order to separate the mavoy from the public domain]. If there is a tsurat hapetach [two uprights and a crossbar, however slight, halachically effecting a doorway], even though [the entrance] is wider than ten amot, it is not necessary to narrow it.