Three Principles of the Pesach Seder

Principle 1: It's Not About the Kids!

וַאֲפִילוּ כֻּלָּנוּ חֲכָמִים כֻּלָּנוּ נְבונִים כֻּלָּנוּ זְקֵנִים כֻּלָּנוּ יודְעִים אֶת הַתּורָה מִצְוָה עָלֵינוּ לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרָיִם. וְכָל הַמַּרְבֶּה לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח.

Even if all of us were wise, all of us discerning, all of us veteran scholars, all of knowledgeable in Torah, it would still be a mitzvah for us to retell the story of the Exodus from Egypt. The more and the longer one expands and embellishes the story, the more commendable.

Principle 2: Everyone Learns at Their Level

(יב) ארבע מידות בתלמידים: ממהר לשמוע, וממהר לאבד--יצא שכרו בהפסדו; קשה לשמוע, וקשה לאבד--יצא הפסדו בשכרו; ממהר לשמוע, וקשה לאבד--חכם; קשה לשמוע, וממהר לאבד--זה חלק רע.

(12) There are four temperaments among students: Easy to provoke and easy to appease--his loss is canceled by his gain. Hard to provoke and hard to appease--his gain is canceled by his loss. Hard to provoke and easy to appease--he is pious. Easy to provoke and hard to appease--he is wicked.

(יד) ארבע מדות בהולכי לבית המדרש: ארבע מדות בהולכי לבית המדרש: הולך ואינו עושה, שכר הליכה בידו; עושה ואינו הולך, שכר מעשה בידו; הולך ועושה, חסיד; לא הולך ולא עושה, רשע. (טו) ארבע מידות ביושבי לפני חכמים--ספוג, ומשפך, משמרת, ונפה: ספוג, שהוא סופג את הכול; משפך--שהוא מכניס בזו, ומוציא בזו; משמרת--שהיא מוציאה את היין, וקולטת את השמרים; ונפה--שהיא מוציאה את הקמח, וקולטת את הסולת.
(14) There are four characters among those who attend the House of Study: he who goes but does not practice obtains the reward for going; he who practices but does not go obtains reward for practicing; he who goes and practices is pious; he who neither goes nor practices is wicked. (15) There are four types who sit before the sages: the sponge, the funnel, the strainer, and the sieve. The sponge - because it absorbs everything; the funnel - because it let's in at one end and out the other; the strainer - because it lets the wine out and retains the sediment; the sieve - because it lets out the bran and retains the fine flour.

בָּרוּךְ הַמָּקוֹם, בָּרוּךְ הוּא, בָּרוּךְ שֶׁנָּתַן תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל, בָּרוּךְ הוּא. כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה בָנִים דִּבְּרָה תוֹרָה: אֶחָד חָכָם, וְאֶחָד רָשָׁע, וְאֶחָד תָּם, וְאֶחָד שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאוֹל.

Blessed is the Place [of all], Blessed is He; Blessed is the One who Gave the Torah to His people Israel, Blessed is He. Corresponding to four sons did the Torah speak; one [who is] wise, one [who is] evil, one who is innocent and one who doesn't know to ask.

Principle 3: Change it Up!

אביי הוה יתיב קמיה דרבה חזא דקא מדלי תכא מקמיה אמר להו עדיין לא קא אכלינן אתו קא מעקרי תכא מיקמן אמר ליה רבה פטרתן מלומר מה נשתנה:

Once the young pupil, Abaye, was invited to the Seder of his teacher Rabbah. While still at the beginning of the seder Rabbah ordered the servants to clear the dishes from the table. Amazed, Abaye asked, "Why are you removing the seder plate before we have eaten?" Rabbah exclaimed, "Your question has exempted us from reciting Mah Mishtanah (the four questions)!"