94 Shekalim 8/5-8

(ה) רבן שמעון בן גמליאל אומר משום רבי שמעון בן הסגן, פרכת עביה טפח, ועל שבעים ושתים נימין נארגת, ועל כל נימא ונימא עשרים וארבעה חוטין. ארכה ארבעים אמה ורחבה עשרים אמה, ומשמונים ושתי רבוא נעשית. ושתים עושין בכל שנה, ושלש מאות כהנים מטבילין אותה.

(ו) בשר קדשי קדשים שנטמא, בין באב הטמאה, בין בולד הטמאה, בין בפנים, בין בחוץ, בית שמאי אומרים, הכל ישרף בפנים, חוץ משנטמא באב הטמאה בחוץ. ובית הלל אומרים, הכל ישרף בחוץ, חוץ משנטמא בולד הטמאה בפנים.

(ז) רבי אליעזר אומר, את שנטמא באב הטמאה, בין בפנים בין בחוץ, ישרף בחוץ. ואת שנטמא בולד הטמאה, בין בפנים בין בחוץ, ישרף בפנים. רבי עקיבא אומר, מקום טמאתו שם שרפתו.


(ח) אברי התמיד, נתנין מחצי כבש ולמטה במזרח, ושל מוספין נתנין מחצי כבש ולמטה במערב, ושל ראשי חדשים נתנין מתחת כרכב המזבח מלמטה. השקלים והבכורים אין נוהגין אלא בפני הבית, אבל מעשר דגן ומעשר בהמה והבכורות נוהגין בין בפני הבית בין שלא בפני הבית. המקדיש שקלים ובכורים, הרי זה קדש. רבי שמעון אומר, האומר בכורים קדש, אינן קדש.

(5) Rabbi Shimon ben Gamliel said in the name of Rabbi Shimon ben haSegan [secondary High Priest]: The curtain [which separated the Holy and the Holy of Holies, was a tefach [handsbreadth] thick and woven from 72 threads, each comprised of 24 filaments. Its length was 40 cubits and its height 20 cubits and it was made of 820,000 [individual filaments]. Two curtains were made every year and it took 300 priests to immerse it.

(6) Flesh of the holiest sacrifices [such as an olah, chattat or asham offering] which became impure, whether it was made impure by an av hatumah or a vlad hatumah, either within [the Temple] or outside [the Temple], Beit Shammai says they are all burned within except for meat [that was made impure by] an av hatumah outside [the Temple]. Beit Hillel says everything should be burned outside, except meat [that which was] made impure by a vlad hatumah inside [the Temple].

(7) Rabbi Eliezer says: [meat which was] made impure by an av hatumah, whether it was inside or outside [the Temple], should be burned outside. That which was made impure by a vlad hatumah, whether it was inside or outside [the Temple] should be burned inside. Rabbi Akiva says, the place where it became impure is where it should be burned.

(8) The limbs from the tamid offering [daily burnt-offering] were placed on the lower half of the ramp on the eastern side, those of the musaf [additional] offerings were placed on the lower half of the ramp on the western side, and those of the Rosh Chodesh [new moon] musaf offering were placed on top of the rim of the altar. The laws of shekalim and first fruits apply only when the Temple is standing, but the laws of tithing grain, the laws of tithing animals, and the laws of firstborn animals apply whether or not the Temple is standing. If one consecrated shekalim or first fruits, they are consecrated. Rabbi Shimon says: if one consecrates first fruits they are not consecrated.