97 Yoma 2/1-4

(א) בראשונה, כל מי שרוצה לתרם את המזבח, תורם. ובזמן שהן מרבין, רצין ועולין בכבש, וכל הקודם את חברו בארבע אמות זכה. ואם היו שניהם שוין, הממנה אומר להם הצביעו. ומה הן מוציאין? אחת או שתים, ואין מוציאין אגדל במקדש.

(ב) מעשה שהיו שניהם שוין ורצין ועולין בכבש, ודחף אחד מהן את חברו, ונפל ונשברה רגלו. וכיון שראו בית דין שבאין לידי סכנה, התקינו שלא יהו תורמין את המזבח אלא בפיס. ארבעה פיסות היו שם , וזה הפיס הראשון.

(ג) הפיס השני, מי שוחט, מי זורק, ומי מדשן מזבח הפנימי, ומי מדשן את המנורה, ומי מעלה אברים לכבש: הראש והרגל, ושתי הידים, העקץ והרגל, החזה והגרה, ושתי הדפנות, והקרבים, והסלת, והחבתין, והיין. שלשה עשר כהנים זכו בו. אמר בן עזאי לפני רבי עקיבא משום רבי יהושע, דרך הלוכו היה קרב.

(ד) הפיס השלישי, חדשים לקטרת באו והפיסו. והרביעי, חדשים עם ישנים, מי מעלה אברים מן הכבש ולמזבח.

(1) Originally, whoever wanted to remove the ashes from the altar would do it. And when there were many, they would run up the ramp, and whoever got to within four cubits [of the altar] first would win [the task of removing the ashes]. If two tied, the assigner [of tasks] would tell [all of] them: "Stick out your fingers [for the procedure to assign the task]." And what would they stick out? Either one or two [fingers], and they would not stick out their thumb in the Temple.

(2) Once, two were even as they ran up the ramp, and one pushed the other, and he fell and his leg broke. And when the court saw that this practice leads to danger, they decreed that the ashes would not be removed from the altar except by lottery. There were four lotteries there, and this was the first lottery.

(3) The second lottery [decided] who would slaughter [the daily sacrifice], who would throw the blood [onto the altar], who would remove the ashes from the inner altar, who would remove the ashes from the candelabra, and who would bring the limbs to the ramp: the head and the [left] hind-leg, the two fore-legs, the tail and the [right]] hind-leg, the chest and the throat, the two sides, the innards, the flour [for the accompanying meal-offering], the chavitim, and the wine. Thirteen priests were chosen in this [lottery]. Ben Azzai said before Rabbi Akiva in the name of Rabbi Yehoshua: [the animal being sacrificed] was offered the way that it walks.

(4) In the third lottery, new priests [who had never offered the incense] came and drew lots. The fourth [lottery] consisted of new priests and experienced priests [to determine] who would take the limbs from the ramp to the altar.