(ד) רבי ישמעאל אומר: שלשה הדסים ושתי ערבות לולב אחד ואתרוג אחד, אפלו שנים קטומים ואחד אינו קטום. רבי טרפון אומר: אפלו שלשתן קטומים. רבי עקיבא אומר: כשם שלולב אחד ואתרוג אחד, כך הדס אחד וערבה אחת.
(ה) אתרוג הגזול והיבש, פסול. של אשרה ושל עיר הנדחת, פסול. של ערלה, פסול. של תרומה טמאה, פסול. של תרומה טהורה לא יטול, ואם נטל - כשר. של דמאי - בית שמאי פוסלין, ובית הלל מכשירין. של מעשר שני בירושלים, לא יטול, ואם נטל - כשר.
(ו) עלתה חזזית על רבו, נטלה פטמתו, נקלף, נסדק , נקב וחסר כל שהוא - פסול. עלתה חזזית על מעוטו, נטל עקצו, נקב ולא חסר כל שהוא - כשר. אתרוג הכושי פסול. והירוק ככרתי - רבי מאיר מכשיר, ורבי יהודה פוסל.
(ז) שעור אתרוג הקטן - רבי מאיר אומר: כאגוז, רבי יהודה אומר: כביצה. ובגדול, כדי שיאחז שנים בידו אחת, דברי רבי יהודה. רבי יוסי אומר: אפלו (אחד) בשתי ידיו.
(4) Rabbi Yishmael says: [The mitzvah of the four species requires] three myrtle branches, two willow branches, one palm branch, and one etrog [citron]; [and regarding the myrtle branches,] even if two have their tips snapped off and [only] one does not have its tip snapped off [it is valid]. Rabbi Tarphon says: even if all three are snapped off [it is valid]. Rabbi Akiva says: Just as one lulav and one citron [are used], so too one myrtle branch and one willow branch [should be used].
(5) A citron which was stolen or dried out is invalid. One which comes from an asherah, or from a condemned city, is invalid. One which is of orlah [the fruit of a tree during the first three years after its planting, the consumption or usage of which is forbidden] is invalid. One which is from impure terumah is invalid; from pure terumah, one should not take it [for the mitzvah], but if one took it, it is valid. One which is of demai [produce from which it is uncertain whether tithes were already taken], Beit Shammai invalidate it, and Beit Hillel validate. One which is of ma'aser sheni [the second tithe of produce, which must be taken to Jerusalem and consumed there], one should not take it, but if one took it, it is valid.
(6) If lichen spread over the majority [of a citron], if it lost its crown, or was peeled, or cracked, or if it was pierced and is missing any amount, it is invalid. If lichen spread over a smaller portion of it, if it lost its stalk, or was pieced but is not missing any amount, it is valid. An Ethiopian citron is invalid. And one that is green like a leek, Rabbi Meir validates it, and Rabbi Yehudah invalidates.
(7) Regarding the required measure [of size] for a small citron, Rabbi Meir says: [it must be at least] the equivalent of a walnut. Rabbi Yehudah says: the equivalent of an egg. And regarding [the required measure of size for a citron that is] a large one, [it must be] such that one can hold two of them in one hand, according to Rabbi Yehudah. Rabbi Yose says: even one in two hands [is valid].