(ג) ועוד אמר רבי יהודה: בית הכנסת שחרב, אין מספידין בתוכו, ואין מפשילין בתוכו חבלים, ואין פורשין לתוכו מצודות, ואין שוטחין על גגו פרות, ואין עושין אותו קפנדריא, שנאמר (ויקרא כו) והשמותי את מקדשיכם, קדשתן אף כשהן שוממין. עלו בו עשבים, לא יתלוש, מפני עגמת נפש.
(ד) ראש חדש אדר שחל להיות בשבת, קורין בפרשת שקלים. חל להיות בתוך השבת, מקדימין לשעבר ומפסיקין לשבת אחרת. בשניה - זכור, בשלישית - פרה אדמה, ברביעית - החדש הזה לכם. בחמישית חוזרין לכסדרן. לכל מפסיקין: בראשי חדשים, בחנכה, ובפורים, בתעניות ובמעמדות וביום הכפורים .
(ה) בפסח קורין בפרשת מועדות של תורת כהנים. בעצרת - שבעה שבעות. בראש השנה - בחדש השביעי באחד לחדש. ביום הכפורים - אחרי מות. ביום טוב הראשון של חג קורין בפרשת מועדות שבתורת כהנים, ובשאר כל ימות החג בקרבנות החג.
(ו) בחנכה - בנשיאים, בפורים - ויבא עמלק, בראשי חדשים - ובראשי חדשיכם, במעמדות - במעשה בראשית, בתעניות - ברכות וקללות. אין מפסיקין בקללות, אלא אחד קורא את כלן. בשני ובחמישי ובשבת במנחה קורין כסדרן, ואין עולין להם מן החשבון, שנאמר (ויקרא כג) וידבר משה את מעדי יי אל בני ישראל - מצותן שיהו קורין כל אחד ואחד בזמנו.
(3) Rabbi Yehudah teaches also, that no funeral orations may be delivered in a synagogue which had become ruinous, nor may it be used as a rope-walk, nor to spread nets therein [to dry], nor to spread fruit on its roof, nor to use it as a short cut, as it is said (Lev. 26:31), "I will bring your sanctuaries into desolation," that is, they remain sanctuaries even in their desolation. If grass spring up therein, it may not be pulled up, that the view may contribute to the affliction [of the beholder].
(4) When the new moon of Adar happens on a Sabbath, the section Shekalim (Exod. 30:11), is to be read; if it happen on any other day, that section must he read on the preceding Sabbath, and nothing additional is read on the following Sabbath. On the second, the section of Zachor (Deut. 15:14), is to be read; on the third, that of the red heifer, Parah (Num. 19); on the fourth, that of Hachodesh (Exod. 17); on the fifth, they return again to the regular order. The regular order [of parashot] is also interrupted on Rosh Chodesh, on Chanukah, on Purim, on fasts, and on Yom Kippur.
(5) On [the first day of] Passover, the section in Leviticus relative to the festival must be read; on the feast of weeks, that commencing, "Seven weeks shall you count," (Deut. 16); on the feast of new year, the section commencing, "In the seventh month, on the first day of the month" (Num. 29:1); on the day of atonement, that of Acharei (Lev. 16); on the first day of the feast of tabernacles, the section in Leviticus relative to the festivals must be read; and on the other days of that festival, the offerings for each day (Num. 29:17).
(6) On Hanukkah, the section of the offerings of the princes (Num. 7) must be read; on Purim, that of Vayavoh Amalek, "Amalek arose," (Exod. 9:8); on Rosh Chodesh, Uverashei Chodshaichem, "And the firsts of the months," (Num. 18:11); on the fast-days for the standing men, Ma'aseh V'reishit, "In the beginning" (Gen. 1); on fast-days, B'rachot uk'lalim, "Blessings and curses." (Lev. 26:3). The curses must be read without interruption, namely, one person must read the whole [chapter]. On Mondays and Thursdays, and on the Sabbath afternoon, they shall read the section of the law in its regular order, but these readings are not available to reduce the regular number: for it is said, Lev.23:44, "Moses declared unto the children of Israel the appointed festivals of the Lord," whence it is inferred, that each section must be read on the appointed festival to which it refers.