(40) On the first day you shall take for yourself fruit of beautiful trees, branches of palm trees, boughs of leafy trees, and willows of the brook, and you shall rejoice before the LORD your God seven days.
(א) לולב הגזול והיבש פסול.
(1) A lulav which was stolen or dried out is invalid.
גמ׳ קא פסיק ותני לא שנא ביו"ט ראשון ולא שנא ביום טוב שני
בשלמא יבש הדר בעינן וליכא אלא גזול
בשלמא יום טוב ראשון דכתיב (ויקרא כג, מ) לכם משלכם אלא ביום טוב שני אמאי לא א"ר יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי
משום דהוה ליה מצוה הבאה בעבירה שנאמר (מלאכי א, יג) והבאתם גזול ואת הפסח ואת החולה גזול דומיא דפסח מה פסח לית ליה תקנתא אף גזול לית ליה תקנתא
לא שנא לפני יאוש ולא שנא לאחר יאוש בשלמא לפני יאוש (ויקרא א, ב) אדם כי יקריב מכם אמר רחמנא ולאו דידיה הוא אלא לאחר יאוש הא קנייה ביאוש אלא לאו משום דהוה ליה מצוה הבאה בעבירה וא"ר יוחנן משום ר' שמעון בן יוחי מאי דכתיב (ישעיהו סא, ח) כי אני ה' אוהב משפט שונא גזל בעולה משל למלך בשר ודם שהיה עובר על בית המכס אמר לעבדיו תנו מכס למוכסים אמרו לו והלא כל המכס כולו שלך הוא אמר להם ממני ילמדו כל עוברי דרכים ולא יבריחו עצמן מן המכס אף הקב"ה אמר אני ה' שונא גזל בעולה ממני ילמדו בני ויבריחו עצמן מן הגזל
It teaches this clearly - there is no difference between the first day and the second day of Yom Tov.
Well that makes sense for the dry; we need a beautiful one, and it's not.
What about a stolen one?
Well it does makes sense for the first day, as it says 'to you' i.e. your own. However what about the second day?
Rabbi Yochanan in the name of Rabbi Shimon Ben Yochai
because you can't fulfill a Mitzvah that comes through sin. As it says, "You brought stolen, lame and ill [animals as sacrifices], I [God] am not going to accept that]' (Malachi 1:13)."
Stolen is similar to lame. Just as a lame offering can't be fixed, so too a stolen offering can't be fixed.
It does not matter whether it is before yeiush, or after he despaired.
Well, it makes sense, to say before the owner's despair: "A person, when he brings from his," said the Merciful one, and it (the stolen animal) is not his. But after the owner's despair- hasn't he taken ownership when the owner despaired?
Rather, it is for the reason that it is for him a Mitzvah fulfilled through sin, and Rabbi Yochanan said in the name of Rabbi Shimon the son of Yochai, "What does the verse, 'For I am God, who loves justice and hates thievery greatly' (Isaiah 61:8) mean?
It is compared to an allegory of a flesh-and-blood king, who was passing by a tollbooth and said to his servants, 'Give the tax to the collectors.' They said to him, 'And is not the whole tax yours?' He said to them, 'From me should all the travelers learn, and not distance themselves from the tax.' So too the Holy Blessed One, says, I am God, who loves justice and hates thievery greatly.
(יז) וְלֹ֤א תוֹנוּ֙ אִ֣ישׁ אֶת־עֲמִית֔וֹ וְיָרֵ֖אתָ מֵֽאֱ-לֹהֶ֑יךָ כִּ֛י אֲנִ֥י יְ-הֹוָ֖-ה אֱ-לֹהֵיכֶֽם׃
(17) Do not wrong one another, but fear your God; for I the LORD am your God.
וְאִ"תֹּ מִי יוֹדֵעַ אִם נִתְכַּוַּנְתִּי לְרָעָה? לָכַךְ נֶאֱמַר וְיָרֵאתָ מֵאֱ-לֹהֶיךָ — הַיּוֹדֵעַ מַחֲשָׁבוֹת הוּא יוֹדֵעַ. כָּל דָּבָר הַמָּסוּר לַלֵּב, שֶׁאֵין מַכִּיר אֶלָּא מִי שֶׁהַמַּחֲשָׁבָה בְלִבּוֹ, נֶאֱמַר בּוֹ וְיָרֵאתָ מֵאֱ-לֹהֶיךָ (ספרא; בבא מציעא נ"ח):
Lest you should say, “Who knows whether I had any intention to do him evil?” Scripture therefore states: “but thou shalt fear thy God”! — the One who knows human thoughts, knows it! In all cases where it is a matter handed over to the heart, when no-one knows the truth except the one who has the thought in his heart, Scripture always states: “fear your God”!
(ג) שבעה גנבין הן הראשון שבכולן גונב דעת הבריות והמסרב בחבירו לאורחו ואין בלבו לקרותו והמרבה לו בתקרובות ויודע בו שאינו מקבל והמפתח לו חביות שמכורות לחנוני והמעול במדות והמשקר במשקלות ... שכל הגונב דעת הבריות נקרא גנב שנא' (שמואל ב טו) ויגנב אבשלום את לב אנשי ישראל
There are seven thieveries. Pre-eminent among them is misrepresents [geneivat daat habriot], one who insincerely invites another to their home, one who plies another with gifts they know they will not accept, one who impresses their guest by opening a barrel of wine already sold to a vendor, one who has improper measures, one who lies regarding weights, one who adulterates their merchandise... How do we know misrepresentation is theft? Because it says 'So Absalom stole the hearts of the men of Israel' (II Samuel 15:6)
Rabbi Yehuda said, 'A shopkeeper must not distribute popcorn or nuts to children lest it regularise them to come to them. But the Hachamim permit...
One must not sift the beans, according to Abba Shaul. But the Hachamim permit, but agree that they should not pick out the refuse only from the top of the bin because this is nothing other than theivery of the eye. Men, cows and vessels may not be painted.
פירכוס דאדם מאי היא כי הא דההוא עבדא סבא דאזל צבעיה לרישיה ולדיקניה אתא לקמיה דרבא אמר ליה זיבנן אמר ליה יהיו עניים בני ביתך אתא לקמיה דרב פפא בר שמואל זבניה יומא חד א"ל אשקיין מיא אזל חווריה לרישיה ולדיקניה א"ל חזי דאנא קשיש מאבוך
What is painting men? It is like the case of the aged slave who dyed his hair and beard. He came before Raba and said, 'buy me.' [But he didn't]. So he went to Rabbi Papa son of Shmuel who bought him. One day he said to him, 'Give me some water to drink.' He went, washed his head and beard white again and said, 'See I am older than your father
Shmuel said, it is forbidden to do geniev daat habriot, even the daat of idolaters. This is Shmuel's teaching even though he never made it public, it can be inferred from his actions. Once he used a ferry and instructed Shemaya to pay the ferrryman, and subsequently Shmuel reprimanded Shemaya. Why was he angry? Abbaye said because Shemaya paid him with an unkosher chicken the ferryman thought was kosher. Rava said because he told Shemaya to pay him with [undiluted] wine and he gave diluted wine.
(א) אָסוּר לְרַמּוֹת אֶת בְּנֵי אָדָם בְּמִקָּח וּמִמְכָּר אוֹ לִגְנֹב אֶת דַּעְתָּם. וְאֶחָד עוֹבֵד כּוֹכָבִים וְאֶחָד יִשְׂרָאֵל שָׁוִים בְּדָבָר זֶה. הָיָה יוֹדֵעַ שֶׁיֵּשׁ בְּמִמְכָּרוֹ מוּם יוֹדִיעוֹ לַלּוֹקֵחַ. וַאֲפִלּוּ לִגְנֹב דַּעַת הַבְּרִיּוֹת בִּדְבָרִים אָסוּר:
(ב) אֵין מְפַרְכְּסִין אֶת הָאָדָם וְלֹא אֶת הַבְּהֵמָה וְלֹא אֶת הַכֵּלִים הַיְּשָׁנִים כְּדֵי שֶׁיֵּרָאוּ כַּחֲדָשִׁים. אֲבָל מְפַרְכְּסִין הַחֲדָשִׁים כְּגוֹן שֶׁיָּשׁוּף וִיגַהֵץ וִייַפֶּה כָּל צְרָכָיו:
(ד) מֻתָּר לָבֹר אֶת הַגְּרִיסִין אֲבָל לֹא עַל פִּי הַמְּגוּרָה. שֶׁאֵינוֹ אֶלָּא כְּגוֹנֵב אֶת הָעַיִן וִידַמֶּה שֶׁהוּא הַכּל בָּרוּר. וּמֻתָּר לְחֶנְוָנִי לְחַלֵּק קְלָיוֹת וֶאֱגוֹזִים לְתִינוֹקוֹת וְלִשְׁפָחוֹת כְּדֵי לְהַרְגִּילָן לָבוֹא אֶצְלוֹ. וּפוֹחֵת מִשַּׁעַר שֶׁבַּשּׁוּק כְּדֵי לְהַרְבּוֹת בְּמַקִּיפִין מִמֶּנּוּ. וְאֵין בְּנֵי הַשּׁוּק יְכוֹלִין לְעַכֵּב עָלָיו וְאֵין בָּזֶה גְּנֵבַת הַדַּעַת:
It is forbidden to mislead people in business or deceive them [ lignov et daatam]. This is equally true whether it involves idolaters or Israel. If one knows there is a defect in merchandise make it known to the purchaser. And even verbal geneivat daat is forbidden.
One may not paint old men or vessels so they appear new. But you may paint new ones by polishing, ironing or beautifying them as much as they need.
Sifting beans is permitted, but not only at the top, for this is geneiv et ha ayin, they will imagine the whole thing has been sifted.
Giving popcorn or nuts to children is permitted to regularise them to come. And they may reduce the price to increase customer share and his customers cannot prevent this, for this isn't geneivat daat.