(ו) מצא שטרי חוב. אם יש בהן אחריות נכסים לא יחזיר. שבית דין נפרעין מהן. אין בהם אחריות נכסים יחזיר. שאין בית דין נפרעין מהן. דברי רבי מאיר. וחכמים אומרים בין כך ובין כך לא יחזיר. מפני שבית דין נפרעין מהן:
(ז) מצא גטי נשים. ושחרורי עבדים. דייתיקי. מתנה. ושוברים. הרי זה לא יחזיר. שאני אומר כתובים היו ונמלך עליהם שלא ליתנם:
(ח) מצא אגרות שום. ואגרות מזון. שטרי חליצה. ומיאונין. ושטרי בירורין. וכל מעשה בית דין. הרי זה יחזיר. מצא בחפיסה. או בדלוסקמא. תכריך של שטרות. או אגודה של שטרות. הרי זה יחזיר. וכמה אגודה של שטרות. שלשה קשורין זה בזה. רבן שמעון בן גמליאל אומר אחד הלוה משלשה יחזיר ללוה. שלשה הלוין מאחד יחזיר למלוה. מצא שטר בין שטרותיו ואינו יודע מה טיבו. יהא מונח עד שיבא אליהו. אם יש עמהן סמפונות יעשה מה שבסמפונות:
(6) If one finds debt documents: if it includes mortgaged property, it should not be returned [to the creditor], for the court may seize the property from them [because of the strength of the document]. However, if there is no mortgaged property mentioned, it may be returned, for the courts will not seize property from them - these are the words of Rabbi Meir. The Sages say, in either case, it should not be returned, because the court may [nevertheless] seize property from them [because of the strength of the document].
(7) If one found divorce documents, or a document of manumission of slaves, a [last] will, the deed of a gift, or receipts; one should not return [them to the writer], for I might say, "They were written, and then I changed my mind [and decided] not to give them."
(8) If one found court-ordered property assessments, allowances [for a widow to sell property] for food, documents of chalitsah [ceremony performed to release a widow of a childless man from the obligation of Levirate marriage] or mi'un [refusal by an orphaned girl, married off while a minor by her mother or brothers, to remain in the marriage; the marriage is ended by her refusal, without a divorce], documents of arbitration, or [documents of] any court action, one should return [these documents]. [However,] if one found them in a packet or a bag, wrapped together or as a bundle of documents, he should return [them]. And how is a bundle of documents [defined]? - three tied together. Rabbi Shimon ben Gamliel says, if the document records a borrower from three lenders, it should be returned to the borrower; three borrowers from one lender, should be returned to the lender. If one found a document in his files but doesn't know its history, it should be left until Eliyahu comes [and resolves it]. However, if there are postscripts, one should follow what is in the postscripts.
(א) אלו מציאות שלו ואלו חייב להכריז. אלו מציאות שלו מצא פירות מפוזרין. מעות מפוזרות. כריכות ברשות הרבים. ועגולי דבילה. ככרות של נחתום. מחרוזות של דגים. וחתיכות של בשר. וגיזי צמר הבאות ממדינתן. ואניצי פשתן ולשונות של ארגמן. הרי אלו שלו דברי רבי מאיר. רבי יהודה אומר כל שיש בו שינוי חייב להכריז. כיצד מצא עגול ובתוכו חרס. ככר ובתוכו מעות. רבי שמעון בן אלעזר אומר כל כלי אנפוריא אין חייב להכריז:
(1) Which are the found items that belong to him [the finder], and which ones must he announce? These are the found items which belong to him [the finder]: if one found scattered fruit, scattered money, sheaves in the public domain, fig-cakes, baker's bread, strings of fish, cuts of meat, wool as it is from the country, bundles of flax and purple wool - these are his [the finder's,] these are the words of Rabbi Meir. Rabbi Yehuda says, anything which has on it a change, one must announce. How so? If one found a cake with a clay shard in it, or a sheaf with money within it. Rabbi Shimon ben Elazar says, any merchandise, one does not need to announce.