Mishna Berura Source Sheet (160:2)

(ב) עשה במים מלאכ' ... פסולים

(2) If you did work with the water ....that water is pusul for washing.

Doing melacha with water makes the water passul because such water acquires a halachic status of being "poured out" and thereby passuls it from netilas yadayim.

(ח) כָּל מַיִם שֶׁנַּעֲשָׂה בָּהֶן מְלָאכָה נַעֲשׂוּ שׁוֹפְכִין וּפְסוּלִין לִנְטִילַת יָדַיִם.

(8) Any water that was used for a task is considered as sewage water and is unfit to use for washing hands.

Rambam holds that the pesul is because the water has become "sewage" water which is unfit and has lost its status as "water" to use for Netilas Yadayim.

Shu"t Ralbach (#123) also writes that the reason of the Rambam is the main reason to passul water where work was down with it:

Rash MiShantz (based on Rashi in Chullin) learns a different reason to passul water which has been used for work purposes, that this water is not deemed as "water" at all.

The way Ralbach learns the Rambam it seems like Rambam and Rash are saying the same reason, that the water isn't "water" anymore?

(ג) ...עָשָׂה בָהֶם מְלָאכָה אוֹ שֶׁשָּׁרָה בָהֶן פִּתּוֹ, פְּסוּלִין. שִׁמְעוֹן הַתִּמְנִי אוֹמֵר, אֲפִלּוּ נִתְכַּוֵּן לִשְׁרוֹת בָּזֶה וְנָפַל לַשֵּׁנִי, כְּשֵׁרִים:

If a person did any work with it or soaked his bread in it, it is invalid.

(ה) עשה בהן מלאכה או ששרה בהן פתו פסולין. בפרק כל הבשר (חולין דף קה.) אמרינן התם דמים ראשונים נוטלין בין בחמין בין בצונן ואמר רבי יצחק ב"ר יוסף אמר ר' ינאי לא שנו אלא שאין היד סולדת בהן אבל היד סולדת בהן אסור סולדת פירוש נכוית ופירש שם בקונטרס משום דבטלם ונשתנו מתורת מים וכאן נמי יש לומר דהיינו טעמא:

מים ראשונים נוטלין בין בחמין בין בצונן: אמר רב יצחק בר יוסף אמר רבי ינאי לא שנו אלא שאין היד

With regard to first waters, one may wash either with hot water or with cold water. But for final waters, one may wash only with cold water, because hot water softens the hands and does not remove the dirt from them. The Gemara analyzes the statement that for first waters one may wash either with hot water or with cold water: Rav Yitzḥak bar Yosef says that Rabbi Yannai says: They taught this halakha only in a case where the hand does not

סולדת בהן אבל היד סולדת בהן אין נוטלין בהן. ואיכא דמתני לה אסיפא אחרונים אין נוטלין אלא בצונן אבל בחמין לא אמר רב יצחק בר יוסף אמר רבי ינאי לא שנו אלא שהיד סולדת בהן אבל אין היד סולדת בהן נוטלין מכלל דראשונים אף על פי שהיד סולדת בהן מותר.

recoil [soledet] from the water’s heat. But if the hand recoils from it, one may not wash with it. And there are those who teach a version of this statement with regard to the latter clause of the baraita: For final waters, one may wash only with cold water, but one may not wash with hot water. Rav Yitzḥak bar Yosef says that Rabbi Yannai says: They taught that one may not use hot water only in a case where the water is so hot that the hand recoils from it, but if the hand does not recoil from it, one may wash with it. The Gemara comments: One can learn by inference from this version of the statement that in the case of first waters, even if the water is so hot that the hand recoils from it, it is permitted to use it for washing.

סולדת - נכוית. אם היד סולדת בהן בטלו ונשתנו מתורת מים: