חירות

ישעיה ברלין, באסופה "זכויות האדם והאזרח בישראל"
החרות השלילית היא חסרונה של מניעה, או "חרות מְ "; ואילו החרות החיובית קרובה לרעיון של ההגדרה ומיצוי עצמי, או היכולת לעשות בחירות משמעותיות – "החרות לְ "...

הרב אברהם יהושע השל, אלוהים מבקש את האדם
האם החירות כשהיא לעצמה, מבלי לדון במעשינו בה, מבלי לדון בטוב וברע, בחסד ובדין, האם היא הטוב העליון? האם החירות היא מושג ריק, האם היא האפשרות לעשות ככל העולה על רוחנו?

התשובה המסורתית (אולי)

ואומר: 'וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה, וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת' (שמות פרק לב, פסוק טז). אל תקרי חָרוּת אלא חֵֵרוּת, שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה.

אבי שגיא וידידה שטרן, "מסע החירות ומשא האחריות", "הארץ" ניסן תשס"ח

  • גם מי שניצח במאבק שחרור הרואי נותר שבוי במכלאות השעבוד - עבד שברוח - אם אין הוא מצליח להציב הצעה חלופית לאפשרות שאותה שלל. ההימלטות מעול, ללא עיצוב של תפישת עולם עצמאית שאינה מפנה את מבטה החוצה, אמנם מאפשרת חירות שלילית, אך אינה יוצרת חירות במובנה החיובי.
    © כל הזכויות שמורות למחברים