Faith is a value central to Judaism. The biblical Abraham is noted throughout Jewish texts as a paradigm of fatih. Medieval scholars like Maimonides crafted principles of faith, and sources throughout the Jewish tradition tell stories of faith and discuss the role and nature of faith in Judaism.
בל תשחית (מלשון השחתה) הוא האיסור על הרס סתמי או השלכה ללא צורך של חפצים. אף שבתורה נזכר איסור זה רק ביחס לעצי פרי, חז"ל הבינו שהוא כולל גם סוגים נוספים של השחתה ללא צורך.
Strength is a trait and value discussed at length in Jewish sources. Biblical stories feature physically strong heroes, such as Samson in the book of Judges. Rabbinic texts analyze the merits of different types of strength and how they should be valued and prioritized.
Teaching is a central value in Judaism that features in a variety of context. The biblical patriarch Abraham is instructed to teach his descendants the ways of justice and righteousness, for examples, and rabbinic literature analyzes the responsibilities of parents to ensure that their children receive an education.
הכרת הטוב היא עמדה מוסרית אשר גורסת כי מחובתו של האדם להכיר בתועלת שקיבל. הכרת הטוב מתבטאת בדרך כלל ברגש, בדיבור ולפעמים אף במעשה באופן שהאדם מחזיר טובה למי שהטיב איתו. עמדה זו נחשבת לאבן יסוד ביהדות והתפתחו בעם ישראל הלכות רבות הקשורות לנושא זה. בפרט תפילת ״מודה אני״, הנאמרת בעת קימה בבוקר, מבטאת באופן תמציתי רעיון זה בקשר שבין אדם למקום.
התחדשות היא רעיון חזרת המצב לקדמותו לאחר שינוי, או היווספות פרטים ומאפיינים חדשים לדבר קיים. ביהדות, המושג יכול להתייחס לתנועה יהודית ספציפית במאה ה-20 אשר שמה דגש על הרעננות והחיוניות בחוויה האלוהית, או למושג שמופיע רבות בתנ״ך ובספרות חז״ל. ניתן למצוא את רעיון ההתחדשות גם בספרי חסידות רבים המדגישים את חשיבות יישום רעיון זה בקיום המצוות המעשיות.
"ואהבת לרעך כמוך" - מילים שמגיעים מויקרא יט:יח - הוא אחד העקרונות הידועים והמרכזיים ביהדות אשר מדגיש את חשיבות ההתייחסות לזולת באדיבות, בכבוד ובאמפתיה. הרעיון מאחורי "ואהבת לרעך כמוך" הוא שעלינו לשאוף להתייחס לאחרים כפי שהיינו רוצים שיתייחסו אלינו, באהבה, בחמלה ובהבנה. מושג זה משתקף גם במסורות דתות ומוסריות אחרות, ולעתים קרובות הוא מצוטט כעיקרון מנחה לקידום הרמוניה חברתית, שיתוף פעולה ושיח בין-דתי.
המילה "זכור" מופיעה מספר פעמים לאורך התורה: בני ישראל מקבלים הוראה לזכור באופן פעיל אירועים מרכזיים בתולדותיהם כמו יציאת מצרים, ואף אלוהים מתואר בספר בראשית כמי שזוכר את נח ואת בריתו עם האבות. מקורות מאוחרים יותר במסורת היהודית דנים בתפקידו של הזיכרון הקהילתי, בערכה של הקדשת לימוד התורה לזיכרון, וכיצד לשמר את הזיכרון ההיסטורי באמצעות פעולות ותפילות יומיומיות.
בתנ"ך יש כמה סיפורים על חברים המפגינים כבוד וחמלה זה כלפי זה, כמו דוד ויהונתן ורות ונעמי. השימוש במונח "חבר" או "רֵעַ" עולה גם בהקשר הלכתי כמו מצוות "ואהבת לרעך כמוך". מקורות יהדות מאוחרים יותר מפרטים סוגים שונים של חברויות ומכוונים את הדרך לשואפים להגיע לחברות האידיאלית. כמו כן, המקורות דנים במחויבויות של חברים זה כלפי זה, ומשבחים את היתרונות הרוחניים של חברות אמת.
חירות היא מושג מורכב ורב-גוני ביהדות אשר משמעותו התפתחה במרוצת השנים. חשיבותה של החירות ביהדות מודגשת היטב ברעיון התשובה ובסיפור יציאת מצרים, בו מתואר כיצד עם ישראל כולו יצא מעבדות והפך לעם חופשי. בנוסף, מושג החירות קשור למושג הבחירה החופשית של האדם והיחס בין ידיעת האל מראש את העתיד לבין חירותו של האדם לפעול על פי מצפונו.
In the Torah, God commands the Jewish people to act compassionately toward the stranger. Jewish texts of many genres elaborate on what this means, how to emulate God’s compassion, and how to navigate situations where compassion conflicts with other values.
ידיעת השם משמעה שכלול ההבנה השכלית של האדם את האלוהים והגברת המודעות לנוכחותו. יש דרכים רבות שהאדם יכול לחזק את ידיעת השם שלו, למשל מדיטציה או עיסוק בשאלות פילוסופיות.
The Torah, Judaism's foundational text, begins with creative acts, as God makes the world over six days. The same chapter describes how the first humans are created in the image of God and tasked with the project of creating new life and filling the earth. Texts throughout the Jewish textual tradition speak of the importance of imbuing religious practice—from prayer to Torah study—with creative spirit, the nature of creative work and its prohibition on Shabbat, and ownership rights of those who create.
מצוות כיבוד הורים היא הדיבר החמישי בעשרת הדיברות (שמות כ, יב ודברים ה, טז). מקורות פרשניים רבים משווים את הציווי על כיבוד ההורים לחובת הכבוד לאלוהים. ערך מרכזי נוסף שמצווה זו מבטאת הוא הכרת הטוב לפיו מוטלת עלינו החובה להכיר טובה להורינו על מתנת החיים שהעניקו לנו.
Atonement, or kapparah in Hebrew, is the process of bringing about forgiveness for a sin. In the Jewish textual tradition, atonement may be achieved through repentance, prayer, sacrifice, punishment, the rituals of Yom Kippur, and other methods.
לימוד תורה הוא חלק אינטגרלי מהמסורת היהודית. הוא כרוך בלימוד הטקסטים היהודיים, לרבות תנ״ך, משנה, תלמוד, ספרי קבלה ומחשבת ישראל, ועוד. לימוד התורה נחשב למצווה ומוערך מאוד בתרבות היהודית כאמצעי לחיבור עם האל, להעמקת הידע וההבנה של האדם ולשיפור התנהגותו המוסרית והאתית. מקור המצווה הוא במספר פסוקים בספר דברים: ״וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ״ (דברים, יא, יט), ״וּלְמַדְתֶּם אֹתָם וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם״ (דברים, ה, א), ״וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בָּם״ (דברים, ו, ז).
Forgiveness is a value discussed throughout the Jewish textual tradition. It is particularly associated with the holidays of Rosh Hashanah and Yom Kippur, and the days that lead up to them.
מחלוקת היא ויכוח בין שתי פרשנויות שונות להלכה מסוימת. אף שהוויכוחים הללו עלולים להיות הרסניים, מחלוקות כמו אלה של הלל ושמאי נזכרות לחיוב ומתוארות כ"מחלוקת לשם שמיים".
An argument for the sake of heaven — a machloket leshem shamayim — is a disagreement over a point of Torah law or ethics, debated with pure intentions. In Jewish thought, while disagreements can be destructive, disagreements over matters of Torah help sharpen our understanding of God's will and how to understand and live according to the Torah. The classic examples of these kinds of disagreements are those between the late Second Temple era sages Hillel and Shammai.
Rest is the abstention from creative work. After the six days of creation, God rested, and the fourth of the Ten Commandments — Shabbat — is to cease from creative work and rest just as God did. The Torah also commands that the land of Israel be left to lie fallow every seventh year in observance of shemittah. Rest is also required on holidays. While rest is the means of renewing our bodies and souls, tradition also recognizes it as a taste of the world to come.
Jewish textual tradition values giving and generosity. The Torah instructs providing for those in need and requires the distribution of agricultural gifts to the poor, the priests, and the Levites. Later Jewish texts elaborate on these commandments and on the importance of supporting communal institutions.
Forgiveness is a value discussed throughout the Jewish textual tradition. It is particularly associated with the holidays of Rosh Hashanah and Yom Kippur, and the days that lead up to them.
The Jewish tradition emphasizes that humility is a desirable character trait. This trait is exhibited by biblical characters — most notably Moses — analyzed by commentators who discuss the balance between humility, self-worth, and self-recognition, and celebrated by works of musar that offer guidance on cultivating humility.
This tractate of the Mishnah contains ancient wisdom and ethics of the rabbinic sages. Traditionally, the work is studied between Passover and Shavuot. Perhaps because of the tractate’s place in the liturgical calendar, it has spawned many commentaries over the centuries.
המילה צדיק גזורה מהמילה "צדק". צדיק הוא אדם המגלם בתוכו רמה יוצאת דופן של צדק ויושרה ובאופן זה משמש מקור השראה וסיוע רוחני לאחרים. בספרות החסידית פעמים רבות הצדיק מתחנן לאלוהים בשם העם היהודי.
The Torah commands “Justice, justice you shall pursue” as a condition for inhabiting the land of Israel. The Torah further commands specific measures to be put in place in order to establish just societies, including just courts and fair and honest weights and measures. Several biblical prophets critique those who prioritize ritual practice but ignore the Torah’s imperatives to act justly, and sources throughout the rabbinic tradition discuss and analyze the requirements and parameters of justice.
המילה צדקה גזורה מהמילה "צדק", והיא נדבה הניתנת לעניים מתוך שאיפה לבנות חברה מוסרית וצודקת. לעומת גמילות חסדים שאותה אפשר לעשות לעשירים ולעניים, למתים ולחיים, צדקה ניתנת רק לעני שנמצא בחיים.
קהילה היא מקבץ של פרטים המתאגדים לשם מטרה או יעד משותפים. אף שקהילה יכולה להגיע למצב הרסני, כפי שמוכיח היטב חטא העגל, כאשר תכונות אופי חיוביות רבות משתלבות יחד למטרה מסוימת, אפשר להפיק מכך טובה גדולה.
שלום הוא ערך מרכזי בתפיסת העולם היהודית ומופיע במגוון הקשרים במקורות היהדות. ברכת השלום חותמת את תפילת העמידה, את תפילת הקדיש והמילה "שלום" היא אחת משמותיו של האל. בספרי היהדות לאורך הדורות השלום נתפס כמצב אידיאלי והרמוני כאשר המחלוקת לגביו היא כיצד ניתן להשיגו, עד כמה נכון לוותר ולהתפשר עבורו וכיצד להכריע כאשר יש קונפליקט בין האמת והשלום.
שלום בית מתאר את היחסים הטובים בין בני זוג. ביהדות ניתנת חשיבות רבה לבניית מרחב שלו ומצמיח המביא לידי מצב תמידי של שלום בית, זאת באמצעות מעשים של גמילות חסדים וכבוד.
השמחה פרושה לאורך מקורות היהדות כנקודת מוצא חיובית ומומלצת. עם זאת ישנה ביקורת כנגד "שמחת הוללות". לעתים, השמחה עצמה מתוארת כדרך לעבודת השם ולהשגת קרבת אלוהים. בהקשרים מסוימים התורה מצווה לשמוח.
'שנאת חינם' ידועה בהיותה הסיבה שבגללה חרב בית המקדש השני. כיום רבים משתמשים בביטוי זה עבור שנאה לא עניינית. המקורות ברחבי הספרות היהודית דנים בשנאת החינם וברגש השנאה בכלל, בהרס שהיא עלולה להוביל אליו, בגבולותיה, השלכותיה ההלכתיות ובדרכים להימלט מאחיזתה.
While Judaism is often thought of as a sound-filled religion -- God uses speech to utter the world into existence, and synagogues and study halls are often places of audible prayer and learning -- silence has its place in the Jewish textual tradition. The High Priest Aaron reacts to the death of his two sons with silence, and Pirkei Avot praises silence as a "fence to wisdom." Sources throughout centuries discuss the place and value of silence.
Gratitude, or the concept of being thankful, is prevalent throughout Jewish texts. It is the theme of the first prayer uttered upon waking up in the morning, Modeh Ani (“I give thanks”), and is a value that drives countless other Jewish practices, traditions, and customs.
The Torah is Judaism's foundational text, described as given by God to the people of Israel at Mount Sinai. The five books that make up the Torah are Genesis, Exodus, Leviticus, Numbers, and Deuteronomy. They tell of the origins and development of the Israelite nation and present the foundational laws of Judaism. In some contexts, “Torah” refers broadly to both the Written and Oral Torah, which includes not only the five books of the Torah but the entire Tanakh (Hebrew Bible), rabbinic literature, and any interpretations relating to those texts.
הביטוי תיקון עולם מסמל את האחריות היהודית לשכלול המוסריות האנושית. המונח "תיקון" לבדו קשור בטקסטים מסוימים הנקראים בכמה מועדים, דוגמת שביעי של פסח ושבועות.
Biblical books are filled with reassurances from God and the prophets that a hopeful future lies ahead. Later Jewish texts offer guidance on how to turn despair into hope, analyze the relationship between hope, trust, and fear, and provide language for expressing hope through prayer.
המונח תשובה כוונתו שיבה אל דרכי האל. במקורות היהודיים נתפסת התשובה כמתנה מאלוהים, מכיוון שהיא מאפשרת לאדם לשוב ולדבוק בדרכי הטוב והיושר. אף שתשובה היא דבר שאפשר לעשות בכל עת, יום הכיפורים הוא המועד המוכר ביותר למטרה זו.
אודות "נושאים"
דפי הנושא מציגים מקורות נבחרים מארון הספרים היהודי עבור אלפי נושאים. ניתן לדפדף לפי קטגוריה או לחפש לפי נושא ספציפי, ובסרגל הצד מוצגים הנושאים הפופולריים ביותר ואלה הקשורים אליהם. הקליקו ושוטטו בין הנושאים השונים כדי ללמוד עוד.
בעזרת התרומה שלכם נוכל להוסיף מקורות, תרגומים, לפתח כלים חדשים ללימוד ולשמור על גישה חופשית ללימוד תורה, בכל מקום ובכל זמן. הקדישו יום לימוד
We use cookies to give you the best experience possible on our site. Click OK to continue using Sefaria. Learn More.OKאנחנו משתמשים ב"עוגיות" כדי לתת למשתמשים את חוויית השימוש הטובה ביותר.קראו עוד בנושאלחצו כאן לאישור